
 POLITICS 

 Trumpism At Voice Of America: 
 Firings, Foosball And A Conspiracy 
 Theory 

 ●  Facebook 
 ●  Twitter 
 ●  Flipboard 
 ●  Email 

 January 27, 202110:00 AM ET 

 DAVID FOLKENFLIK 

 LISTEN· 3:52 

 3-Minute Listen 

 Add to 

 PLAYLIST 

 ●  Download 
 ●  Embed 

https://www.npr.org/sections/politics/
https://ondemand.npr.org/anon.npr-mp3/npr/me/2021/01/20210126_me_usagm_and_trumpism.mp3?orgId=1&topicId=1014&d=232&story=959661875&dl=1&sc=siteplayer&size=3714448&dl=1&aw_0_1st.playerid=siteplayer


 Former CEO of U.S. Agency for Global Media Michael Pack was 
 appointed by President Trump. During his time with the agency, 
 Pack waged ideological warfare on his own agency, targeting his 
 executives and staffers with investigations. 

 U.S. Agency for Global Media 

 One way to understand the capricious nature of life at Voice of 

 America and its federal parent agency over the last seven months 

 would have been to witness two men standing across a foosball table 

 from each other, twisting knobs and shouting in the empty cubicles 

 of the Spanish-language service. 



 Every day last summer, a senior agency adviser, Dan Hanlon, and an 

 aide spent hours playing in offices abandoned for the pandemic. 

 Their new CEO, Michael Pack, had sidelined them almost 

 immediately after his arrival in June, telling others they were 

 disloyal and untrustworthy. 

 "It was actually one of the most surreal times of my career in federal 

 government," said Hanlon, who was a top aide to President Donald 

 Trump's chief of staff when the White House assigned him to the 

 agency. "Since they weren't talking to us, we would come in at nine 

 o'clock and stamp out at five o'clock. And we played foosball all day. 

 And we would just sit there, commenting about how absurd this 

 whole thing was." 

 Article continues after sponsor message 
 Pack, Trump's choice to lead the U.S. Agency for Global Media, had 

 assured senators considering his confirmation that he believed in 

 the importance of the independent news coverage provided by Voice 

 of America and its sister networks overseen by the agency. 

 Instead, Pack's seven-month tenure offered a near-perfect 

 encapsulation of Trumpism. Once confirmed by the Senate, Pack 

 announced his charge was "to drain the swamp, to root out 

 corruption, and to deal with these issues of [anti-Trump] bias," as he 

 put it on  The Federalist Radio Hour  , a conservative podcast. Pack 

 obsessed over staff loyalty, embraced conspiracy theories and 

 refused to allow visa extensions for his foreign journalists. 



 In short, he proceeded to wage ideological warfare on his own 

 agency. 

 "I don't think he had a plan other than to just blow the place up," 

 Hanlon now says. 

 "I have dealt with federal agencies for almost 30 years, through both 

 Democrat and Republican leadership," said Mark S. Zaid, an 

 attorney who has been representing several USAGM and VOA senior 

 leaders who filed formal whistleblower complaints against Pack. "I 

 have never encountered as many senior political officials to be so 

 petty, vindictive, arrogant, egotistical and mean-spirited, 

 epitomizing the worst of Trump, as I did since Michael Pack arrived 

 at USAGM as CEO." 

 Pack has inspired multiple formal investigations and rebukes from 

 federal and District of Columbia judges. They've found that he has 

 acted illegally and even unconstitutionally. In fact, so many scandals 

 and so much controversy clouded Pack's short tenure that it's easy 

 forget the human toll: executives fired, reporters investigated, 

 reputations shattered. The accounts of three former USAGM 

 employees shed an unusual light on the cost. 



 U.S. Agency for Global Media oversees the Voice of America and 
 other international broadcasters funded by the federal government. 

 Jonathan Newton/The Washington Post via Getty Images 

 "Everybody knew if there is any mistake, they would be out of a job 

 — from the lowest staff to the managers," said Benazir Samad, a 

 former digital strategist for Voice of America's Urdu-language 

 service. She speaks from experience: Soon after Pack accused the 

 Urdu service of anti-Trump bias, her work contract was canceled. 



 Pack resigned under pressure last week just two hours after 

 President Biden took the oath of office. The new administration 

 replaced him on an acting basis by a veteran of VOA, Kelu Chao. 

 (Pack declined to be interviewed by NPR during his final days in 

 office and has not responded to requests for comment since.) 

 PRESIDENT BIDEN TAKES OFFICE 

 Trump Ally At Voice of America Replaced By News 
 Executive He Recently Demoted 

 Voice of America and other international broadcasters funded by the 

 federal government are banned by law from beaming their reports 

 to the U.S. Their intent is to provide credible news coverage 

 overseas for nations that do not have an independent or free press. 

 That includes news about American political and social debates. In 

 so doing, the networks model American democratic values for an 

 overseas audience of more than 350 million people each week. 

https://www.npr.org/sections/president-biden-takes-office
https://www.npr.org/sections/president-biden-takes-office/2021/01/21/959290221/trump-ally-at-voice-of-america-replaced-by-news-executive-he-recently-demoted
https://www.npr.org/sections/president-biden-takes-office/2021/01/21/959290221/trump-ally-at-voice-of-america-replaced-by-news-executive-he-recently-demoted


 "USAGM and the CEO position are meant to be non-partisan," Pack 

 wrote in his resignation letter. "As such, every single day, I was 

 solely focused upon reorienting the agency toward its mission. I 

 sought, above all, to help the agency share America's story with the 

 world objectively and without bias." 

 During Pack's tenure, NPR spoke to more than 60 people who work 

 or have worked for USAGM and its networks. Outside his own 

 hand-picked team, very few took Pack at his parting words. 

 A Trump aide's loyalty questioned 

 Dan Hanlon is a South Carolina Republican. He had worked for the 

 federal government for a more than a decade when he joined the 

 Trump transition team in late 2016. Hanlon stayed on after Trump 

 entered the White House, becoming a senior aide to Mick Mulvaney 

 when the latter was the director of the Office of Management and 

 Budget and again when Mulvaney became acting White House chief 

 of staff. 

 Hanlon considered himself dedicated to the success of Trump 

 administration. In early 2020, the White House assigned him to 

 USAGM to help the acting CEO, Grant Turner, work more smoothly 

 with the administration. 

 Pack, a conservative filmmaker who had partnered with former 

 Trump strategist Steve Bannon, was first nominated in spring 2018. 

 But his nomination had stirred such apprehension on Capitol Hill — 



 among Republicans and Democrats — that it languished. Once 

 Pack's nomination was revived in spring 2020, it fell to Hanlon to 

 get Pack on board and up to speed. 

 Hanlon says Pack made it clear he mistrusted those who were 

 already at the agency, but Hanlon assumed Pack would not doubt 

 his loyalty. He was wrong. Pack held Hanlon at arm's-length during 

 the nominating process and iced him out almost instantly after 

 taking office. Hanlon and his aide, Logan McVey, went on to work at 

 the Department of Housing and Urban Development. Both men say 

 Pack's inner circle prevented Hanlon from receiving his federal pay 

 for months at HUD — an assertion backed up by screen grabs of his 

 online payroll records. 

 Pack also quickly fired the presidents of all the networks, except 

 Voice of America. (Its two top officials resigned.) He fired former 

 NBC News president Steve Capus, a senior adviser at the agency. 

 Pack suspended six top agency executives and paid private law firms 

 millions of dollars to investigate them. And he refused to extend 

 visas for any foreign staffers — implying, without any evidence, that 

 they could be spies. 

 "These were good people. They were there, excited to do this 

 mission," says Hanlon, now deputy chief of staff for U.S. Rep. Nancy 

 Mace, R-S.C. "And Mr. Pack, by and large, never talked to them. And 

 that's a shame. He never got that. He never got that pride that those 

 people had in their job because he just didn't trust them and 

 wouldn't talk to them." 



 Former General Counsel David Kligerman was one of a host of 
 senior executives who was suspended by then USAGM CEO 
 Michael Pack after pushing back on his initiatives early last summer. 
 He resigned in December. 

 Michael A. McCoy for NPR 

 Among those executives suspended was the agency's general 

 counsel, David Kligerman. He had been an attorney at the U.S. State 

 Department in the Obama administration before joining USAGM. 



 Pack "believed we were disloyal to him and he had perceived us as 

 being... part of this cabal," Kligerman says. "And it was very 

 troubling." 

 Kligerman says he was drawn to the agency because of the 

 importance of the role that the media can play in promoting 

 American interests by making sure foreign nations have accurate 

 and credible information. 

 "A trusted news source needs to tell the news," Kligerman says from 

 his home in Washington, D.C. "It is the good, the bad and the ugly. 

 And that's what we do. But as a result, a lot of folks around the 

 world not only get to understand the truth but have a profound 

 respect for the United States because of our commitment to telling 

 the truth." 

 Reporting for the networks can come at significant professional and 

 personal risk, especially for foreign staff.  In Belarus,  six Radio Free 

 Europe/Radio Liberty staffers were recently jailed  while covering 

 the anti-government movement there. In Russia, President Vladimir 

 Putin is targeting their colleagues  ever more intently. And in North 

 Korea, Radio Free Asia's reports are seen as such a threat to Kim 

 Jong Un's dictatorship that  a fishing fleet owner was executed  in 

 front of a crew of 100 after acknowledging that he had been listening 

 to the broadcaster's reports for 15 years. 

https://www.usagm.gov/2020/11/20/six-rfe-rl-journalists-jailed-as-belarus-crackdown-intensifies/
https://www.usagm.gov/2020/11/20/six-rfe-rl-journalists-jailed-as-belarus-crackdown-intensifies/
https://www.nytimes.com/2021/01/21/world/europe/russia-rfe-rl-navalny.html
https://www.rfa.org/english/news/korea/execution-12172020205217.html?_ga=2.41466343.413297479.1611523190-762144855.1611420838


 Instead of supporting that mission, Kligerman argues, Pack 

 embraced Trump's twin fights against the media and against career 

 government employees. 

 "At one point, he even quoted Leviticus to me, a provision that 

 talked about, you know, bearing false witness," says Kligerman, who 

 resigned in December after months in limbo. "You have to stand up 

 to bad actors, like my colleagues and I have done. And we've paid 

 the price for it." 

 As Pack suspended the executives, citing what he characterized as 

 grave lapses in security over hiring processes, he also contracted 

 with a private law firm — at taxpayer expense — to investigate them. 

 Costs have exceeded $3 million for a task usually left to government 

 lawyers and investigators, according to whistleblower complaints. 

 When Pack moved to fire the executives late last year, his formal 

 letters did not cite the security concerns, according to four people 

 who have read them. (  The Washington Post revealed that Pack paid 

 another private law firm  more than a million dollars for a parallel 

 investigation of how he could fire leaders and boards of several of 

 the networks and a technology fund subsidized by the agency that 

 are technically nonprofit corporations.) 

 Lost jobs put immigrant workers' visas in danger 

 Among the initiatives Kligerman opposed was a decision to withhold 

 visa extensions for staffers who were citizens of foreign countries. As 

 their J-1 visas expired, some had to return to countries run by 

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/media/former-head-of-voice-of-americas-parent-hired-two-law-firms-to-no-bid-contracts-price-tag-4-million/2021/01/25/87a35e7a-5d0c-11eb-a976-bad6431e03e2_story.html
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/media/former-head-of-voice-of-americas-parent-hired-two-law-firms-to-no-bid-contracts-price-tag-4-million/2021/01/25/87a35e7a-5d0c-11eb-a976-bad6431e03e2_story.html


 leaders who viewed their work for the U.S.-funded broadcasters with 

 hostility. "What he has really done is a profound betrayal of these 

 folks," Kligerman says. 

 NPR has reviewed internal VOA materials reflecting that as of Dec. 

 1, 23 VOA employees and contractors lost their positions because 

 Pack refused to authorize extensions or sponsor a change in their 

 immigration status. Another 25 will lose their visas by the end of 

 February unless new leaders act. 

 Benazir Samad was among those working for Voice of America on a 

 J-1 visa. She came to the U.S. from Pakistan on a Fulbright 

 journalism fellowship and studied at Arizona State University's 

 Cronkite School. 

 She was hired at VOA as a freelancer in June 2019 and became a 

 full-time contractor that November. (She also wrote a half-dozen 

 posts on a freelance basis for NPR in 2019 and 2020.) She worked 

 for the Urdu-language service, which is focused on Pakistan, 

 although authorities there try to block its broadcasts. 



 POLITICS 

 At Voice of America, Trump Appointee Sought 
 Political Influence Over Coverage 

 Along with three colleagues, Samad lost her contract this summer. 

 Their editor was suspended. The offense: a segment about the Biden 

 campaign's outreach to Muslim voters. (Pakistan is overwhelmingly 

 Muslim.) The VOA segment was based on an Associated Press story 

 about a specific event in which Trump did not participate. The story 

 did not contain countervailing material about Trump's efforts, which 

 were relatively sparse, to appeal to Muslims. 

 Starting in July, Pack claimed the VOA Urdu segment proved a bias 

 in favor of Biden over Trump. 

 "It was essentially  a repackaged Biden ad," Pack told Fox News' 

 Shannon Bream  on Jan. 18, just two days before his resignation. "It 

https://www.npr.org/series/1054137343/civil-war-at-voice-of-america
https://www.npr.org/2020/09/02/907984631/at-voice-of-america-trump-appointee-sought-political-influence-over-coverage
https://www.npr.org/2020/09/02/907984631/at-voice-of-america-trump-appointee-sought-political-influence-over-coverage
https://video.foxnews.com/v/6223963638001?playlist_id=931078442001#sp=show-clips
https://video.foxnews.com/v/6223963638001?playlist_id=931078442001#sp=show-clips


 was not targeted as the Urdu service was supposed to be to Pakistan, 

 but really to Michigan and to appeal to Michigan Muslims to flip the 

 state for Biden." 

 VOA staffers tell NPR that Pack's accusation is ridiculous. Very few 

 people in the U.S. consume or even know of its coverage. VOA Urdu 

 blocks social media promotion of its coverage within the U.S. 

 Biden won Michigan by more than 150,000 votes in November. 

 According to  the latest estimates by the U.S. Census Bureau  , there 

 are only 15,000 Michiganders who speak Urdu — and that includes 

 all people over the age of 5. 

 While Trump won by a razor-thin margin in 2016, these journalists 

 say the idea that a brief segment in Urdu on a service designed not 

 to be viewed in the U.S. would have swayed voters is deluded or 

 disingenuous. 

 The accusation nonetheless led to an investigation by one of Pack's 

 top aides at USAGM,  a partisan lawyer,  and to the firings. 

 "We were fired because they thought it was, you know, against — it 

 was, like, biased towards Trump," Samad says. "So then everyone 

 was so cautious over anything related to Trump's campaign or 

 anything related to the elections." 

 Kelu Chao, a top news executive over VOA at the time, made many 

 of the same claims in a sworn statement in a whistleblower's civil 

https://data.census.gov/cedsci/table?q=urdu&g=0400000US26&tid=ACSDT1Y2019.B16001&hidePreview=true
https://www.npr.org/2020/09/08/910549548/attorney-hired-to-probe-voas-coverage-has-active-protective-order-against-him


 suit filed against Pack last year. She was picked by the Biden team to 

 be the new acting CEO of USAGM. 

 Others have had their fortunes restored in the past week. White 

 House reporter Patsy Widakuswara, demoted twice in two days after 

 asking then-Secretary of State Mike Pompeo pointed questions 

 about Trump, got her job back. A key editor, Yolanda Lopez, was 

 stripped of authority over the newsroom after the Widakuswara 

 incident. She was made the acting head of VOA itself. Kligerman is 

 said to be being considered for a new job at USAGM. 

 As for Samad, she is appealing her dismissal to a governmental 

 review board. Samad said she relied on a written promise from 

 USAGM, viewed by NPR, that her contract would be extended into 

 2021. 

 "It is very crucial for me," Samad says. "This wrongful termination 

 has not only adversely affected my life and professional career, but it 

 has threatened to turn my entire life upside down permanently 

 through not a fault of my own. So I'm very worried about my visa 

 situation, my job and everything." 

 Disclosure:  This story was reported by NPR media 

 correspondent David Folkenflik and edited by NPR media and tech 

 editor Emily Kopp. Because of NPR CEO John Lansing's prior role 

 as CEO of the U.S. Agency for Global Media, no senior news 

 executive or corporate executive at NPR reviewed this story before 

 it was published. 



 UNC Journalism School Tried To 
 Give Nikole Hannah-Jones Tenure. 
 A Top Donor Objected 

 ● 
 June 21, 20216:05 AM ET 

 DAVID FOLKENFLIK 

 Twitter 

 LISTEN· 5:40 

 5-Minute Listen 

 Add to 

 PLAYLIST 

https://www.npr.org/people/4459112/david-folkenflik
https://www.twitter.com/davidfolkenflik


 ●  Download 
 ●  Embed 

 A bid for tenure by Pulitzer Prize-winning journalist Nikole 
 Hannah-Jones at the University of North Carolina at Chapel Hill has 
 been opposed by a leading donor of the journalism school, 
 Arkansas Democrat-Gazette  Publisher Walter Hussman. 

 Mike Coppola/Getty Images for Peabody Awards; Benjamin 

 Krain/Arkansas Democrat-Gazette 

https://ondemand.npr.org/anon.npr-mp3/npr/me/2021/06/20210618_me_nikole_hannah-jones_tenure_rejection_rocks_unc_campus.mp3?orgId=1&topicId=1020&aggIds=868567696&d=340&story=1007778651&dl=1&sc=siteplayer&size=5444381&dl=1&aw_0_1st.playerid=siteplayer


 On paper,  The New York Times'  Nikole Hannah-Jones is a dream 

 hire for the journalism school at the University of North Carolina at 

 Chapel Hill. 

 She won a MacArthur "genius grant"  for her reporting on the 

 persistence of segregation in American life. She  won a Pulitzer Prize 

 for  her essay  accompanying "The 1619 Project," a  New York Times 

 Magazine  initiative she conceived on the legacy of slavery in the 

 United States. And Hannah-Jones earned a master's degree from 

 the school itself in 2003. 

 Yet the UNC-Chapel Hill board of trustees declined to act upon her 

 proposed appointment. That tenure proposal ran aground on race, 

 politics and, perhaps surprisingly, on a clash between diverging 

 views of journalism. 

 The opposing view has been embodied by Walter Hussman, the 

 1968 UNC journalism graduate whose name has graced the school 

 since he made a $25 million pledge. Longtime publisher of the 

 Arkansas Democrat-Gazette,  Hussman has shared his opposition to 

 Hannah-Jones' appointment with the journalism school dean, 

 several university administrators and, reportedly, two members of 

 the UNC-Chapel Hill board of trustees. 

 Article continues after sponsor message 
 Both Hannah-Jones and Hussman agreed to speak, separately, with 

 NPR to articulate their competing views of journalism. 

https://www.macfound.org/fellows/class-of-2017/nikole-hannah-jones
https://www.pulitzer.org/winners/nikole-hannah-jones-new-york-times
https://www.nytimes.com/interactive/2019/08/14/magazine/black-history-american-democracy.html


 For Hussman, reporters must avoid any form of bias, a practice 

 given a shorthand name of "impartiality" or "neutrality." For 

 journalists to earn credibility, they must eschew any form of 

 personal belief or partisanship, he argues. 

 "I worry that we're moving away from those time-tested principles 

 of journalism that we had in the 20th century that were so effective 

 at engendering tremendous trust in the media," Hussman tells NPR. 

 Hannah-Jones says the promise of objectivity is a subterfuge. 

 "Most mainstream newspapers reflect power," she says. "They don't 

 actually reflect the experiences of large segments of these 

 populations, and that's why many of these populations don't trust 

 them. So when I hear that, I think he's speaking to a different 

 audience." 

 Hannah-Jones is still scheduled to teach two courses at UNC this 

 fall. She was hired as a professor under a five-year contract that does 

 not include tenure — the promise of a lifetime appointment — 

 according to UNC's journalism dean. UNC's provost, or chief 

 academic officer, has asked the trustees to reconsider her for tenure. 

 Hannah-Jones has threatened to sue UNC. She declined to talk 

 directly about the tenure decision in the interview with NPR. 

 Hannah-Jones: A career spent investigating racial 

 inequities 



 Hannah-Jones got her start reporting as a teenager in Waterloo, 

 Iowa.  As she has written  , she grew up "on the wrong side of the river 

 that divided white from black, opportunity from struggle," and her 

 parents enrolled her in a voluntary desegregation program. 

 "In high school, I complained to one of the only Black male teachers 

 I ever had that our high school newspaper never seemed to write 

 about kids like me," Hannah-Jones tells NPR. "Almost all of the 

 Black kids were bused into a school that didn't really feel like ours. 

 And he suggested I should write that story myself or don't complain 

 to him anymore — that I needed to join the newspaper staff. So I 

 did." 

 EDUCATION 

 How The Systemic Segregation Of Schools Is 
 Maintained By 'Individual Choices' 

 As an undergraduate at the University of Notre Dame, she majored 

 in history and African American studies. After getting her master's, 

 Hannah-Jones reported for two esteemed regional papers:  The 

 News & Observer  in Raleigh, N.C., for which she covered the public 

 schools in nearby Durham, and  The Oregonian  in Portland  .  She also 

 worked for the investigative nonprofit news organization ProPublica 

 before joining  The  Times  . 

 "I always understood that my charge as a Black journalist was to 

 write about the Black experience, to report on my community and to 

 report on the inequality that my community experiences," she says 

https://www.nytimes.com/2016/06/12/magazine/choosing-a-school-for-my-daughter-in-a-segregated-city.html
https://www.npr.org/sections/education/
https://www.npr.org/2017/10/13/557558468/how-the-systemic-segregation-of-schools-is-maintained-by-individual-choices
https://www.npr.org/2017/10/13/557558468/how-the-systemic-segregation-of-schools-is-maintained-by-individual-choices


 now. "That's why I became a journalist. I really wanted to excavate 

 racial inequality." 

 And that's different, she says, from what people mean when they 

 talk about neutrality, impartiality or objectivity in journalism. She 

 knows those words well — she says that's how many people, 

 primarily white faculty, taught journalism when she was a student. 

 It's the way Hussman wants it to be taught today. 

 Hussman: "We need the perception of fairness" 

 Each morning, the newspapers owned by Hussman, in Arkansas, 

 Missouri and Tennessee, publish  a statement of his core journalistic 

 values  . It starts with the pledge the late Adolph Ochs made when he 

 took over  The New York Times  in 1896: "to give the news 

 impartially, without fear or favor." And Hussman added, among 

 other core values, objectivity, impartiality, integrity and 

 truth-seeking. 

 Hussman says he sees himself as the protector of the credibility of a 

 newspaper company started by his grandfather back in 1909 and 

 run by his father for a half-century. 

 "So many times, we start out on a story — and we may have a couple 

 of leads, a couple of tips — and things seem pretty rational," 

 Hussman says. "And we think we know what the truth is on the front 

 end. And as we dig into it, we find it's something very different. And 

 you know, then, we have to follow the story wherever it leads." 

https://www.arkansasonline.com/corevalues/
https://www.arkansasonline.com/corevalues/


 He says that news organizations have set aside impartiality as they 

 seek to build or even just keep audiences in an 

 ever-more-fragmented media driven by opinion and partisanship. 

 NATIONAL 

 Venture Aims To 'Resurrect And Reimagine' 
 Anti-Slavery Newspaper For The 21st Century 

 "I have seen what the public sees. And the public sees more and 

 more bias in news reporting in the United States," Hussman says. "I 

 want to emphasize 'more and more,' because it's increasing. The lack 

 of trust in news reporting and the media is increasing."  He points to 

 studies from the Pew Research Center  documenting an erosion of 

 trust over time, though there is a partisan divide in how that plays 

 out. 

https://www.npr.org/sections/national/
https://www.npr.org/2021/03/16/977843348/venture-aims-to-resurrect-and-reimagine-anti-slavery-newspaper-for-the-21st-cent
https://www.npr.org/2021/03/16/977843348/venture-aims-to-resurrect-and-reimagine-anti-slavery-newspaper-for-the-21st-cent
https://www.journalism.org/2020/01/24/u-s-media-polarization-and-the-2020-election-a-nation-divided/


 "We need something better than just fairness. We need the 

 perception of fairness," Hussman says. "Fairness — it's a good thing, 

 you know, that's the best thing you can possibly try to be. But you 

 need to try to be impartial." 

 His core values are painted on a banner in what's now the UNC 

 Hussman School of Journalism and Media. 

 Hannah-Jones: "Nothing feels objective about the 

 coverage" 

 But Hannah-Jones says there has never been true impartiality in 

 American journalism. Not at its roots. Not, she says, in the era to 

 which Hussman points with nostalgia. And not today. There are too 

 many assumptions baked in, she says. 

 "Nothing feels objective about the coverage on any given day," she 

 says. 

 Further, Hannah-Jones says, a lot of reporting shouldn't be neutral. 

 She asks, why shouldn't reporters care if local governments fail 

 foster kids or schoolchildren? Why do all newspapers have police 

 reporters, but so few assign full-time beats covering poverty? 

 These, she says, are choices. 

 As are journalists' selection of sources to cite in their stories. 

 Traditionally, news organizations have relied on police for 



 authoritative public safety information. Yet, without eyewitness 

 videos, no one would have known how Eric Garner, Walter Scott, 

 George Floyd and many others died at the hands of police. 

 GEORGE FLOYD'S MURDER, ONE YEAR LATER 

 How Using Videos At Chauvin Trial And Others 
 Impacts Criminal Justice 

 "The harm is by pretending that the news we see is being led by 

 objective arbiters of fact," Hannah-Jones says. "It's just not based in 

 reality. And I could give you a thousand examples from the 

 perspective of communities of color, of marginalized communities, 

 where what we're told is objective news is not." 

 And the question of bias itself, she says, is often charged. Of course, 

 reporters should not display blatant partisan preferences. But that 

 cuts multiple ways, she says. 

https://www.npr.org/series/1000988747/george-floyds-murder-one-year-later
https://www.npr.org/2021/05/07/994507257/how-using-videos-at-chauvin-trial-and-others-impacts-criminal-justice
https://www.npr.org/2021/05/07/994507257/how-using-videos-at-chauvin-trial-and-others-impacts-criminal-justice


 "When you see Black reporters, people presume they see our biases," 

 Hannah-Jones says. "White journalists, though, are often treated as 

 neutral, as if they are not going through the world in a racialized way 

 or a genderized way, as if their class status and upbringing is not 

 shaping their stories. But they are." 

 A donor's concerns, and questions of academic freedom 

 Hussman took particular exception to Hannah-Jones' work on "The 

 1619 Project." For example, he noted that  some leading scholars of 

 slavery have argued  The Times  overstated the significance of 

 protecting slavery in inspiring the nation's founders to break free of 

 Great Britain. (The  Times  stood by her characterization, and 

 Hannah-Jones  defended the claim  anew in a fresh posting Sunday 

 on Twitter.)  The curriculum derived from the project  has been used 

 in thousands of classrooms, according to  The Times  ' academic 

 partner. And it has been caught up in conservative activists' 

 campaign against critical race theory, which teaches that racism is 

 embedded in institutions and social structures, rather than simply 

 the hate of individuals. 

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2019/12/historians-clash-1619-project/604093/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2019/12/historians-clash-1619-project/604093/
https://twitter.com/nhannahjones/status/1406620763222859776?s=20
https://pulitzercenter.org/blog/nikole-hannah-jones-wins-pulitzer-prize-1619-project


 POLITICS 

 The Brewing Political Battle Over Critical Race 
 Theory 

 Hussman has spoken about Hannah-Jones with UNC figures 

 numerous times, reportedly including its chief fundraising official, 

 though the newspaper publisher tells NPR he recognizes that the 

 tenure decision is the university's to make. A Black professor of 

 chemistry from the University of Maryland at Baltimore  withdrew 

 her candidacy  , citing Hannah-Jones' treatment. The UNC Black 

 Caucus, made up of Black faculty and staff, has  warned  that several 

 of its members are considering leaving the university. 

 On the editorial pages, Hussman's newspapers take a conservative 

 tack and were supportive of former President Donald Trump. 

 Hussman has  appeared on the prime-time show of Fox News' 

 Tucker Carlson  and on Twitter follows only a handful of accounts, 

https://www.npr.org/sections/politics/
https://www.npr.org/2021/06/02/1001055828/the-brewing-political-battle-over-critical-race-theory
https://www.npr.org/2021/06/02/1001055828/the-brewing-political-battle-over-critical-race-theory
https://www.insidehighered.com/news/2021/06/04/hannah-jones-tenure-case-costs-unc-chapel-hill-noted-chemistry-faculty-candidate
https://www.insidehighered.com/news/2021/06/04/hannah-jones-tenure-case-costs-unc-chapel-hill-noted-chemistry-faculty-candidate
https://twitter.com/UNCBlackCaucus/status/1405216166281453570
https://video.foxnews.com/v/6095731163001/
https://video.foxnews.com/v/6095731163001/


 largely ones with conservative ties. He says he tries to ensure a 

 sharp delineation between the opinion and news sections. 

 Hussman's involvement as a major donor, and the role conservative 

 figures have played in the university system and the campus, have 

 set off concerns over academic freedom at UNC. 

 "I would love to ask Nikole Hannah-Jones about the core values," 

 Hussman says. "I try to be open-minded. If Nikole Hannah-Jones 

 has information, has data, has facts about how the Founding Fathers 

 fought the Revolutionary War to protect slavery, I'd love to see 

 them." 

 "Walter is a man of integrity," Susan King, dean of the UNC 

 Hussman School, tells NPR. "I think he's very dogged in what he 

 believes in. I don't think he should be trying to influence who we 

 bring in as faculty. And I've told him that. I realize, however, that his 

 name is on the school, and so he cares." 

 King says students are excited to learn from Hannah-Jones. And 

 UNC, as a Southern university, remains eager to take up her insights 

 and reporting on race, she says. 

 King says Hussman's core values remain important for students. But 

 she says, journalism is an evolving practice. Journalists bring their 

 own lived experiences to inform their reporting. And investigative 

 reporters such as Hannah-Jones, she says, do not stand aloof from 

 the implications of what they report. 



 "In the meantime, universities, newsrooms and schools of 

 journalism are going to go through some pretty rugged internal 

 debate. And it's not always going to be easy," she tells NPR. "I'm up 

 for it." 

 Hannah-Jones says she won most of her journalistic distinctions — 

 which include a  National Magazine Award  — before "The 1619 

 Project." She tells NPR that's the only work she's heard raised by 

 Hussman in objecting to her tenure appointment. 

 "We are both graduates of that journalism school," Hannah-Jones 

 says. "We are both people who've been in the newspaper industry for 

 a very long time. And no one person gets to establish the rules of our 

 trade." 

 RACE 

https://www.nytimes.com/2017/02/08/magazine/here-are-our-stories-that-won-the-biggest-awards-in-the-magazine-world.html
https://www.npr.org/sections/race/


 Latina Journalists' Ousters From Denver TV 
 Powerhouse Spark Outrage 
 July 18, 20215:00 AM ET 

 DAVID FOLKENFLIK 

 Twitter 

 LISTEN· 5:27 

 5-Minute Listen 

 ●  Download 
 ●  Embed 

https://www.npr.org/people/4459112/david-folkenflik
https://www.twitter.com/davidfolkenflik
https://ondemand.npr.org/anon.npr-mp3/npr/atc/2021/07/20210716_atc_latina_journalists_who_challenged_tv_station_leaders_were_let_go_in_short_succession.mp3?orgId=1&topicId=1015&d=327&story=1002474866&dl=1&sc=siteplayer&size=5233311&dl=1&aw_0_1st.playerid=siteplayer


 In one year, a Denver TV station ousted three Latina journalists: (from left) Kristen 
 Aguirre left in March 2020, Lori Lizarraga left in March 2021 and Sonia Gutierrez left last 
 November. 

 Juan Diego Reyes for NPR; JerSean Golatt for NPR; Michele Abercrombie/NPR 

 Sonia Gutierrez dreamed of returning to her hometown of Denver as a television 

 reporter for the city's defining news station: KUSA 9News. When she finally achieved it, 

 however, it came at too steep a cost, she says. 

 Gutierrez says she was told that she could report on immigration, an issue about which 

 she cares deeply, but only if she were to state her own immigration status on air in every 

 story on the subject. 



 "I was put in a box simply for who I am," Gutierrez says. 

 She had never tried to hide that her parents had brought her as a baby from Mexico 

 without documentation. But Gutierrez, 30, says she balked at the station's directive. She 

 was told she could continue pitching stories about immigration, but, she says, she was 

 asked to pass off her ideas and sources to other reporters. 

 Gutierrez is no longer with KUSA. Nor are two other Latina reporters. One had pushed 

 editors to involve Black and Latino colleagues in more decisions about news coverage. 

 The other's contract was not renewed five months after she had returned after having a 

 stroke. She, too, had challenged station leaders on how they cover issues affecting 

 Latinos in Colorado. 

 Article continues after sponsor message 
 Over the course of a year, from March 2020 to March 2021, KUSA allowed each of the 

 women's contracts to lapse without renewal, the way television stations typically part 

 with their journalists. 

 "The nature of the coverage was not a factor at all," Grady Tripp, the chief diversity 

 officer of Tegna Inc., KUSA's parent company, says in a statement to NPR. 

 Calls to fire TV station executives 

 A quarter of Colorado residents are Latino, and the state is rapidly becoming more 

 diverse. The ouster of the three reporters — revealed when one of them, Lori Lizarraga, 

 wrote about it in  Westword  , a local alternative weekly  — has revived profound criticisms 

 of the station. In meetings with Tegna and KUSA officials this spring, a group of local 

 elected officials, all Latina, called for the dismissal of KUSA's top news executive, Tim 

 Ryan. 

https://www.westword.com/news/9news-latina-reporter-kusa-media-discrimination-diversity-11925702


 So did the National Association of Hispanic Journalists in its own meetings with station 

 executives. 

 After KUSA 9News didn't renew her contract, Lizarraga returned home to be with her 
 family in Dallas and started to prepare her account that appeared this spring in 
 Westword. 

 JerSean Golatt for NPR 

 "It is racist to require a Latino reporter, a Hispanic reporter, to disclose their own 

 immigration status [to viewers] before reporting on immigration," says Julio-César 

 Chávez, the association's vice president. 



 According to two people who attended the NAHJ meetings, the association demanded 

 the firing not only of Ryan, but also of his news director and the corporate official in 

 charge of hiring. The company made no such promises, though it did direct stations to 

 no longer use the word "illegal" when discussing immigration. (The station and the 

 company declined to comment on the calls for dismissals.) 

 The outcry has focused an unwanted glare on Tegna, one of the nation's largest and 

 most prominent owners of local television stations, just as the company faces claims of 

 racial bias from a dissident investor. 

 Tegna and KUSA declined to comment on what happened to the Latina journalists and 

 the criticism that has ensued, saying those are personnel matters. 

 9News: A station with swagger and sway 

 KUSA 9News' headquarters looms as a citadel of local television, in a largely residential 

 neighborhood just 2 miles from the state capitol building. More than 100 journalists 

 work in the KUSA newsroom (which also serves its sister station, KTVD), far more than 

 the 60-some news staffers at the once-dominant local newspaper  The Denver Post  . 

 "9News is the market leader in Denver and has been for decades," KUSA news director 

 Megan Jurgemeyer says in the station's first official interview since Lizarraga's article 

 came out. "Having worked at another station in town, it was always viewed as the top 

 competition and who we wanted to beat." 

 Kristen Aguirre, one of the journalists let go in the past year, says: "I didn't really know 

 its reputation until my agent told me, 'Listen we go there, you put your time in there, 

 you can go to whatever station you want.' " She says the station had swagger and sway. 



 9News is unusually woven into the fabric of its parent company. Tegna's CEO Dave 

 Lougee used to be the station's news director. KUSA's general manager, Mark Cornetta, 

 is also the executive vice president of Tegna Media, the company's local television 

 division. And Patti Dennis, a Tegna vice president and director of recruitment, is herself 

 a former KUSA news director who still works out of the station's main building in 

 Denver. All three are white, as are Jurgemeyer and Ryan. 

 Parent company faces its own issues with race 

 Tegna faces its own allegations of racial bias. An activist hedge fund, Standard General 

 LP, recently nominated rival directors, saying it wanted to diversify the company's 

 largely white board. Standard General also contends that Tegna's leadership is following 

 the wrong business strategy. 

 In an April federal securities filing  , Standard General accused Tegna of racist practices 

 stretching back years. For example, its filings pointed to one Halloween in the 1980s 

 when Dennis wore blackface in portraying Michael Jackson and KUSA declared it the 

 best costume. 

 In 2019, a sports anchor at the company's Phoenix station accused its general manager 

 — recently promoted from a job as KUSA's sales manager — of making "loud and 

 unwelcome racist and sexist comments about coworkers" at a baseball game, in a civil 

 complaint reviewed by NPR. Federal court records show that case, centering on a civil 

 rights violation claim of retaliation, was resolved out of court in a confidential 

 settlement. 

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/0000039899/000110465921048054/tm2112517d1_dfan14a.htm


 9News is also unusually woven into the fabric of parent company Tegna. Dave Lougee, 
 its CEO, is a former news director at the station. KUSA's general manager, Mark 
 Cornetta, is also the executive vice president of Tegna Media, the company's local 
 television division. And Patti Dennis, a Tegna vice president and director of recruitment, 
 is herself a former KUSA news director. 

 Andrew Harrer/Bloomberg via Getty Images 

 Standard General also pointed to an episode directly involving Tegna CEO Lougee. In 

 March, Lougee publicly apologized for a 2014 incident in which a Black lawyer had 

 accused Lougee  of mistaking him for a hotel parking valet  just minutes after a 

 professional luncheon at which the two had chatted about business. 

https://www.wsj.com/articles/tegna-board-nominee-withdraws-citing-ceos-cultural-insensitivity-11615258746


 The attorney, Adonis Hoffman, was one of the board nominees proposed by Standard 

 General. He withdrew, citing professional conflicts and saying he did not feel 

 comfortable working with Lougee. While Hoffman accepted Lougee's apology, he wrote 

 a letter to the CEO raising concerns of "unconscious bias." 

 Tegna defeated Standard General's efforts to appoint dissident directors to its corporate 

 board. It has publicly accused the investment fund of "unfounded attacks" in response 

 to its criticisms. 

 Jamie Torres, a Denver city council member, was among the Latina state and local 

 public officials who met twice with KUSA executives following the dismissal of the three 

 journalists. She says the meetings left her unconvinced that there would be real progress 

 beyond some changes in language and style. 

 "The conversation felt just incredibly transactional," Torres says. 

 And it renewed long-held frustrations: Torres says the three Latina journalists had been 

 hired after an earlier round of discussions between the station and Denver-area Latino 

 officials about representation at KUSA. 

 "Why Don't You Pitch It To Telemundo?" 

 While in college, Gutierrez interned at the local affiliate of the Spanish-language 

 network Telemundo. Back then, it was housed inside KUSA's headquarters. Though 

 owned by Tegna, KUSA is an affiliate of NBC, and Telemundo is part of NBC's parent 

 company, Comcast. 

 As Gutierrez rose at Telemundo Denver, she also pitched stories to KUSA. 



 She says she often heard back: "That's a great story idea, why don't you pitch it to 

 Telemundo?" Her response: KUSA also needed to serve Latino families — the ones who 

 speak English. 

 Sonia Gutierrez poses for a portrait in her neighborhood in Denver. "For me, the biggest 
 incident was when I was told that I could not do any more immigration stories unless I 
 disclosed my immigration status on air," Gutierrez says. 

 Michele Abercrombie/NPR 

 "After a while, when stories wouldn't get picked up, I would just take it upon myself to 

 do the interviews, write up a little [script] and give it to the anchors and say, 'It's done.' 



 To the producers, 'It's done. You want it or not?' " Gutierrez says it was easier to hand 

 off the idea fully baked. 

 After a stint at a station in Columbia, S.C., Gutierrez returned to KUSA as a reporter. 

 She says KUSA leaders told her that she could be a defining person for the station, 

 someone who would thrive there. By her telling, Gutierrez ignored the little slights that 

 accreted. 

 Then, Gutierrez says, she was told she had to disclose that she had been a DREAMer, 

 protected from deportation through the Obama-era policy called Deferred Action for 

 Childhood Arrivals, or DACA, before she became a legal permanent resident through 

 marriage. She didn't see why viewers needed to be told that in each of her immigration 

 reports. 

 Gutierrez says she received no response when she asked for concrete examples of how 

 her status had compromised her reporting. And when she refused to go along, Gutierrez 

 says, she was told she would have to pass her story ideas and sources on immigration to 

 other reporters. 

 "It's not like there was something wrong with me or my reporting," says Gutierrez, who 

 left last year. "There was just something wrong with who I was — a liability to them." 

 Allegations of unfulfilled promises 

 Aguirre, 34, a Mexican-American who grew up near Midway Airport on the South Side 

 of Chicago, says she had been inspired to become a journalist to tell stories about 

 Latinos that were not simply about crime and immigration. 



 She came to Denver after being an anchor at a smaller station in Flint, Mich. Initially, 

 she felt as though her reporting skills were rusty. But Aguirre says she believed her 

 pursuit of community-driven news brought value. 

 "I can tell a story in a much different way than a female white reporter can because I 

 lived it. I know the questions to ask," Aguirre says. 

 In April 2019, Aguirre suffered a stroke that resulted in a traumatic brain injury and 

 paralyzed her on her left side; as she built back strength and returned in the fall, the 

 station  shared the news  with the public,  ran stories highlighting her recovery  and helped 

 raise money for research into her affliction. Colleagues printed T-shirts. KUSA set up 

 studio time for Aguirre to practice hosting and provided a photojournalist to carry her 

 equipment and shoot footage on assignments. 

 After roughly six months, as new newsroom leaders rotated in, both arrangements 

 waned, and then disappeared, she says. She did not return to the anchor's chair. The 

 support in the field ultimately vanished too, Aguirre alleges in a formal amended 

 complaint she filed with the U.S. Equal Employment Opportunity Commission earlier 

 this year. 

 Aguirre left the station in March 2020. Her attorney, Iris Halpern, says the complaint is 

 currently in mediation. 

https://www.9news.com/video/news/local/next/kristen-aguirre-is-redefining-toughness-as-she-recovers-from-a-stroke/73-5ade0fa8-00d5-4f8d-9900-f49db0040954
https://www.9news.com/article/news/health/9NEWS-anchor-kristen-aguirre-shares-survival-story-on-world-stroke-day/73-7066dba7-239b-4078-8f65-348465f9b3c9


 Kristen Aguirre is now working in Asheville, N.C. At KUSA 9News, Aguirre says, she 
 believed her pursuit of community-driven news brought value. "I can tell a story in a 
 much different way than a female white reporter can because I lived it. I know the 
 questions to ask." 

 Juan Diego Reyes for NPR 

 "Because they're KUSA, they can just get somebody else," Aguirre says. "They can get 

 another Latino who fills that Brown category, who's cheaper, younger, greener and more 

 afraid to ask any questions. Although I was recovering [from the stroke], I was still that 

 woman who would push back. So I'd be in those meetings and I would ask 'Why?' " 



 "I was instructed not to wear my hair in a bun" 

 After two years as a reporter in Bakersfield, Calif., Lori Lizarraga says, she was told by 

 9News that she would be an asset and she joined the station. It was a huge leap in the 

 world of local TV news —  from the nation's 125th media market to the 17th  . 

 Soon, Lizarraga, 27, clashed with editors over her refusal to call someone "an illegal 

 immigrant" or say they were "in the country illegally." KUSA had formally moved away 

 from the use of the term "illegal immigrant" in 2013, but Lizarraga did not want to use 

 the word "illegal" at all. 

 "I was like, 'I'm not confused about the grammar, y'all'," Lizarraga recalls. "  You're 

 confused about the family I come from and the background I have." 

 Lizarraga, whose mother was born in Ecuador and whose father is first generation 

 Mexican-American, remembers saying, "'My voice will never track this slew of words." 

 She says she ended up shying away from stories involving immigration. 

 After its meetings with the National Association of Hispanic Journalists, Tegna 

 announced it had revised its language policy for all stations. The company said reporters 

 should not use the word "illegal" when discussing immigration and offered nuanced 

 guidance for the characterization of immigrants' circumstances. The memo suggested 

 using precise language such as "asylum seeker," "immigrant" or "migrant" or 

 "unaccompanied minor." 

 The question of how to characterize such matters has prompted debate in many 

 newsrooms, including NPR, and standards have evolved over time. 

https://mediatracks.com/resources/nielsen-dma-rankings-2021/


 Lizarraga recalls even having her hairstyles vetoed. She wrote in  Westword  , "After six 

 months, I was instructed not to wear my hair in a bun with a middle part anymore — a 

 style I have seen and worn as a Mexican and Ecuadorian woman all my life. Not a good 

 look, I was told." 

 "We Would Have Had Reporters On Every Corner" 

 Lizarraga, who left in March, says she hit an inflection point early last year. Colorado 

 state regulators had just announced  a record fine against a Canadian energy giant  whose 

 plant had been polluting nearby neighborhoods for years. She read up on it as she raced 

 with a colleague in the official KUSA 9News van to the press conference. 

 "Ash was falling from the sky onto people's cars and yards and playgrounds," Lizarraga 

 recalls. "Water was impacted." 

 She was struck by something else: The communities affected were heavily Latino. Yet, 

 she says, state regulators had not consulted with those communities or even put out 

 information in Spanish. And back in the newsroom, she says, producers focused solely 

 on the size of the fine — potentially up to $9 million. 

https://www.9news.com/article/money/suncor-to-pay-9-million-in-settlement-air-pollution-violations/73-4613a17e-a34b-41b5-a28a-8ab8691b874a


 Lori Lizarraga says she was told by 9News she would be an asset and joined the station 
 after two years as a reporter in Bakersfield, Calif. She says she was excited to be a 
 general assignment reporter, closer to her family's home in Dallas and appearing on the 
 air in a major market. 

 JerSean Golatt for NPR 

 "I was very upset and I said, 'You know, if this were a community in a ZIP code just up 

 the street with a different demographic, we would have had reporters on every corner ' " 

 to interview residents, Lizarraga says. "And because this is a Spanish-speaking, 

 low-income, largely immigrant community, we don't have an interest. We are choosing 



 what is newsworthy based on what you care to talk about, not what is actually 

 newsworthy." 

 Jurgemeyer, the KUSA news director, says she cannot directly address Lizarraga's 

 account, as it is bound up in the accusations about her departure. 

 "We've always considered it a priority to be a voice for the voiceless, so doing stories 

 about our underrepresented communities has been part of our fabric at KUSA for 

 years," Jurgemeyer says. 

 "We have to confront management" 

 The killing of George Floyd, who is Black, by a Minneapolis police officer in May 2020 

 inspired national protests for racial justice. It also sparked debates inside newsrooms, 

 from  Bloomberg News  to  The Intercept  to  Fox News  to the  Pittsburgh Post-Gazette  to 

 the  Los Angeles Times,  about how they choose to cover stories involving race and 

 inequality. 



 AMERICA RECKONS WITH RACIAL INJUSTICE 

 UNC Journalism School Tried To Give Nikole Hannah-Jones Tenure. 
 A Top Donor Objected 

 Often led by journalists of color, younger generations of staffers questioned whether 

 their profession's tenets of "objectivity" and "impartiality" — in a sense, standing apart 

 from those they cover — harmed Black and brown communities in particular. 

 At KUSA, Lizarraga says supervisors resented her for demanding that African American 

 colleagues be consulted on coverage about Floyd's murder and the protests. She thought 

https://www.npr.org/series/868567696/america-reckons-with-racial-injustice
https://www.npr.org/2021/06/21/1007778651/journalism-race-and-the-fight-over-nikole-hannah-jones-tenure-at-unc
https://www.npr.org/2021/06/21/1007778651/journalism-race-and-the-fight-over-nikole-hannah-jones-tenure-at-unc


 they had a right to weigh in on questions such as: How much of the video of Floyd's 

 death should be shown? When and if the word "riot" was appropriate? How much 

 coverage should there be of police tactics? KUSA leaders did subsequently involve Black 

 journalists and other reporters of color in such conversations. 

 Lizarraga says she rallied colleagues of color to object when the station decided to stage 

 a town hall meeting on race and equity hosted solely by a white anchor. Instead of 

 channeling that fervor, Lizarraga says, it was largely deflected. 

 AMERICA RECKONS WITH RACIAL INJUSTICE 

https://www.npr.org/series/868567696/america-reckons-with-racial-injustice


 Rancor Erupts In 'LA Times' Newsroom Over Race, Equity And 
 Protest Coverage 

 "We can't be exhausted, we can't be scared," Lizarraga recalled telling colleagues. "We 

 have to confront management and tell them that we have ideas and that we deserve a 

 spotlight right now." 

 Her supervisors had their own take. Emails among Ryan, other news leaders and 

 Lizarraga reflect that supervisors told the reporter repeatedly that she fell short, starting 

 around the time of the protests and moving forward. She was told she had failed to turn 

 in two digital text versions of her television pieces. She had been late hitting "slot" — the 

 deadline for filing video and audio. They wondered whether she could take the care and 

 precision with the technical aspects required to succeed in the job. 

 Lizarraga says that she did not fail to file the digital stories and that Ryan was mistaken. 

 She maintains that she did not crash deadlines, although she sometimes pushed up 

 against them. These, she argues, are small-bore critiques in search of red marks against 

 her. 

 Meanwhile, she says, she was not recognized for the initiative she showed, such as the 

 data-driven pieces that officials and advocates said (in text messages reviewed by NPR) 

 served as a road map for government agencies seeking to arrange COVID-19 testing in 

 heavily affected Black and Latino neighborhoods. 

 "We are committed to doing better" 

 Last year, as people protested in the streets and in corporate offices, Tegna stepped 

 forward and said it was working to meet the moment. 

https://www.npr.org/2020/06/15/874530954/rancor-erupts-in-la-times-newsroom-over-race-equity-and-protest-coverage
https://www.npr.org/2020/06/15/874530954/rancor-erupts-in-la-times-newsroom-over-race-equity-and-protest-coverage


 In the months since, company CEO Lougee announced a huge diversity, equity and 

 inclusion initiative. Fresh corporate training programs promoted diversity in hiring and 

 coverage at all 64 stations scattered across 51 markets. Last September, Tegna hired 

 Tripp who is Black, as its first chief diversity officer. There are three people of color, 

 including Tripp, in Tegna's nine-person corporate leadership team. 

 In Denver, Ryan, KUSA's chief news executive, sent a memo to staff the day after 

 Lizarraga's piece was posted by  Westword  . 

 "We continue to prioritize diversity, equity and inclusion in our newsroom and at the 

 station," Ryan wrote in the memo, which was obtained by NPR. "We, like all newsrooms, 

 should strive to do better. We are committed to doing better." 

 Jurgemeyer, a seven-year veteran of KUSA, says Ryan has pushed the news team to 

 reflect the communities it serves. Since he took the reins in early 2020, she says, the 

 newsroom has hired 20 people, 10 of whom are people of color. She says five Latino 

 journalists have been hired since the start of this year. 



 People of color now make up a third of the entire newsroom at KUSA 9News in Denver. 

 Michele Abercromibe/NPR 

 People of color now make up a third of the entire newsroom. The sole news leader of 

 color is Erica Tinsley, who is Afro-Latina and formerly the executive producer of several 

 news programs and a leader of 9News' diversity and equity efforts. She was promoted to 

 assistant news director last month. The station is also seeking to hire a reporter for  a 

 new race and culture beat  . 

https://tegna.jobs.net/jdp/race-and-culture-journalist-j3m89y6nwp94lbtn7z9?ipath=CRJR6
https://tegna.jobs.net/jdp/race-and-culture-journalist-j3m89y6nwp94lbtn7z9?ipath=CRJR6


 "Any of us who've worked in journalism for any period of time know that there tends to 

 be a way we do things that's been ingrained for many years," Jurgemeyer says. "And 

 maybe some of that goes out the window." 

 In the past year and a half, she says, the station has assigned workplace "buddies" to 

 newcomers to help them acclimate them to its pace, culture and expectations. 

 "Because of the reputation of 9News, this is an intimidating place when you start 

 working here," Jurgemeyer says. "We have to be open. People have to feel like we're 

 listening to them, that we're not just always talking at them." 

 Life after KUSA 9News 

 All this arrives too late for the three Latinas who used to work at KUSA. 

 Gutierrez  now works across town at Rocky Mountain PBS  . Aguirre is a local news 

 anchor and reporter  in Asheville, N.C.  , part of a television market that is about half the 

 size of that of Denver. Her new station has an anchor, just retired,  who returned from 

 his own traumatic brain injury  . 

 In the official memo last winter announcing Lizarraga's departure, Chris Vanderveen, 

 KUSA's director of reporting, wrote, "She learned not just how to fight for stories... but 

 how to fight for the subjects of those stories as well. Her passion for people far too 

 overlooked came out in the words she chose to fill the stories she did." 

 Lizarraga returned to her family home in Dallas. In late March, she published her 

 allegations against KUSA in  Westword.  "What Lori Lizarraga did took a lot of courage 

 and bravery," the NAHJ's Chávez says, singling out Gutierrez and Aguirre for praise as 

https://www.facebook.com/SoniaGutierrezReports/#_=_
https://wlos.com/news/local/kristen-aguirre-makes-her-wlos-debut-two-years-after-paralyzing-stroke
https://wlos.com/news/local/traumatic-brain-injury-survivors-found-hope-by-watching-news-13s-frank-kracher-on-tv
https://wlos.com/news/local/traumatic-brain-injury-survivors-found-hope-by-watching-news-13s-frank-kracher-on-tv


 well. "Journalism is an industry where a lot of people are mistreated, a lot of employees 

 are mistreated, and discriminated against, and then people simply go quiet. 

 "For Lori to actually tell the world how bad the situation was, how bad she was being 

 treated and how racist some of the management policies were, that takes real courage. 

 She put her entire career in jeopardy." 

 In October,  the Colorado ACLU will honor the three women  for "fighting discrimination 

 in the newsroom." 

https://aclu-co.org/bill-of-rights-event-2021/


 For 8 Years, A 'Wall Street Journal' 
 Story Haunted His Career. Now He 
 Wants It Fixed 

 ●  Facebook 
 ●  Twitter 
 ●  Flipboard 
 ●  Email 

 September 7, 20215:00 AM ET 

 Heard on  All Things Considered 

 DAVID FOLKENFLIK 

 Twitter 

 LISTEN· 4:28 

 4-Minute Listen 

 Add to 

 PLAYLIST 

 ●  Download 
 ●  Embed 
 ●  Transcript 

https://www.npr.org/programs/all-things-considered/2021/09/08/1035071478
https://www.npr.org/people/4459112/david-folkenflik
https://www.twitter.com/davidfolkenflik
https://ondemand.npr.org/anon.npr-mp3/npr/atc/2021/09/20210908_atc_for_8_years_a_wall_street_journal_story_haunted_his_career_now_he_wants_it_fixed.mp3?orgId=1&topicId=1020&d=268&p=2&story=1027130578&dl=1&sc=siteplayer&size=4296247&dl=1&aw_0_1st.playerid=siteplayer
https://www.npr.org/transcripts/1027130578


 For years, Robert Shireman, shown here at his home in Berkeley, 
 Calif., has been accused of corruptly sharing insider information with 
 investors while serving as a federal official. Those claims aren't true. 
 But they live on. 

 Carolyn Fong for NPR 

 Stymied at every turn, accused of things he never did, Robert 

 Shireman figured this summer that, finally, he knew how best he 

 could reclaim his reputation. He asked  The Wall Street Journal  to 

 correct a story it published about him back in 2013. 

https://www.npr.org/transcripts/1027130578


 Shireman was tired of what he says are false allegations. Claims that, 

 as a top official in the U.S. Department of Education, Shireman 

 illegally provided information to a hedge fund investor who was 

 seeking to make big money by betting against the stocks of for-profit 

 colleges. Claims that he was corrupt. Claims that he left public life 

 disgraced. 

 There's no evidence — none — to support any of those claims, 

 despite two federal investigations. So, Shireman argued, the 

 newspaper was obligated to correct the story, or even re-report it. 

 The Wall Street Journal  did not explicitly make those allegations in 

 that eight-year-old article. But its report suggested Shireman might 

 be caught up in something corrupt, despite the lack of any firm 

 evidence to make that case. 

 The words live on, as words do on the internet. And that's fueled 

 more false claims, including, years later, in the pages of the  Journal 

 itself. Shireman's ordeal demonstrates how Washington hardball 

 politics collides with the permanence of the web, where a false claim 

 keeps being repeated — long after it's been disproven. 

 Article continues after sponsor message 
 "Every six or 12 months, somebody — usually somebody who's 

 probably in the for-profit college industry — decides to resuscitate 

 these old, tired claims," Shireman says. "And they look for ways that 

 they can ... try to smear me. And they find this article and they cite it 

 as evidence of something, even though there's nothing to it." 



 Shireman's critics still rely on  Journal  article 

 For decades, Shireman has labored to protect students from having 

 to pay untenable levels of college debt. Under former President 

 Barack Obama, he sought to make it harder for for-profit colleges to 

 enroll students with hefty federally financed loans into programs 

 that  won't prepare them for jobs that enable them to pay off those 

 debts  . Several people independently called him a "true believer" on 

 this matter. (One called him a zealot.) 

 Attacks on Shireman have arrived seemingly from many fronts — 

 Republican senators, liberal public interest groups, corporate 

 interests. And they have continued as recently as this past spring, 

 from a pro-industry group and a senior U.S. senator. These rebukes 

 have often taken inspiration from and derived credibility from the 

 Wall Street Journal's  earlier report. 

 The  Journal  has turned down Shireman's request to post a thorough 

 correction or a new article. "We are receptive and responsive to 

 objections raised (no matter how old)," Steve Severinghaus, a 

 spokesman for the newspaper, writes in an email for this story. "In 

 this particular instance, we fully investigated the complaints Mr. 

 Shireman brought to us, and after a full review concluded that no 

 corrections were warranted." 

 Several news organizations have started reviewing some of their 

 past news coverage when people question whether they were 

 portrayed fairly in those stories. The Cleveland  Plain Dealer  ,  The 

 Boston Globe  and  The Atlanta Journal-Constitution  , for instance, 

https://edtrust.org/wp-content/uploads/2013/10/Subprime_report_1.pdf
https://edtrust.org/wp-content/uploads/2013/10/Subprime_report_1.pdf


 have recently instituted  formal policies to review such coverage  from 

 many years ago, beyond narrow corrections. 

 Justin Hamilton, the chief spokesman for the U.S. Education 

 Department while Shireman was there, says the  Journal  owes 

 Shireman a public apology. And he argues the paper was used by 

 others with motivations that were not clear until later. 

 "It's preposterous. It's actually preposterous," Hamilton says. "And 

 what it is is typical Washington. When you are trying to kill an 

 agenda that you don't agree with, you will stop at nothing to do it." 

 These days, Shireman has a good life in Berkeley, Calif., working for 

 the Century Foundation, where he continues to focus on higher 

 education and student debt issues. He remains highly influential in 

 the field. But that prominence and President Biden's nomination of 

 a former colleague to a senior education post appear to have kept 

 him in the line of fire. 

 Shireman does not contend that his life has been ruined by the 

 Journal  article or the accusations against him. But the allegations 

 continue to dog him. And the experience of dealing with them has 

 worn him down. He typically presents as genial and earnest, but is 

 periodically overcome by outrage. 

 "Articles," Shireman says ruefully, "seem to live forever on the 

 internet." 

https://www.npr.org/2021/02/21/969886131/the-boston-globes-new-program-allows-subjects-to-erase-past-coverage


 A celebrity stock trader shared distrust of for-profit colleges 

 At the dawn of the Obama administration, in early 2009, Shireman 

 joined the U.S. Education Department as a deputy undersecretary. 

 He set the agenda for the new administration on higher education 

 financing with a special eye on reforming for-profit colleges. 

 Around the same time, a big investor named Steve Eisman had  also 

 warned against the for-profit colleges.  Eisman had made a name for 

 himself for making big profits by betting on the collapse of the 

 housing bubble that led to the global economic crisis in 2009. 

 (Michael Lewis chronicled his efforts in the book  The Big Short; 

 Steve Carell depicted his character in the movie of the same name.) 

 By 2010, Eisman was not just warning but betting against the 

 for-profit schools, through the financial markets, in a way that 

 would let him make money if their stocks declined. That's called 

 short-selling. 

 Education Department officials heard Eisman out before he gave a 

 major public speech and testified before a key Senate committee. 

 And Shireman listened in by phone to Eisman's presentation. 

 Shireman says he later emailed Eisman a correction of a small 

 statistical mistake. So did a colleague. 

 Shireman had planned to work in government for 18 months and he 

 left after that period. Several weeks after he left, the  Education 

 Department released its proposed new regulations  , which were not 

https://fm.cnbc.com/applications/cnbc.com/resources/editorialfiles/2012/05/03/2226540_Steve-Eisman_2010.pdf
https://fm.cnbc.com/applications/cnbc.com/resources/editorialfiles/2012/05/03/2226540_Steve-Eisman_2010.pdf
https://www.federalregister.gov/documents/2010/07/26/2010-17845/program-integrity-gainful-employment
https://www.federalregister.gov/documents/2010/07/26/2010-17845/program-integrity-gainful-employment


 as restrictive as anticipated. The fact and timing of Shireman's 

 departure would also be used against him. 

 A liberal advocate goes on the attack 

 A leading liberal-leaning anti-corruption outfit pounced. Melanie 

 Sloan, a former Democratic congressional staffer and lawyer who 

 was then the executive director of the nonprofit group Citizens for 

 Responsibility and Ethics in Washington, embarked on a years-long 

 campaign assailing Shireman, Eisman and the department. 

 "For me, the focus was never Shireman, it was Eisman," Sloan tells 

 NPR. "I just don't think we want short-sellers making policy on the 

 issues in which they are shorting companies." (Eisman did not 

 respond to NPR's request for comment placed through a 

 spokesman.) 

 Because of his bets, Sloan noted, Eisman stood to gain many 

 millions of dollars if the for-profit colleges confronted stricter 

 regulations. 

 Yet her actions explicitly called Shireman's integrity into question. 

 Sloan called for formal investigations. She wrote articles focused on 

 him. She tied him to Eisman and questioned his communications 

 with The Institute For College Access & Success, a student-debt 

 policy institute Shireman had founded.  She even alleged he 

 unethically had received retirement, health and other insurance 

https://dailycaller.com/2011/04/19/an-obama-bureaucrats-golden-parachute/
https://dailycaller.com/2011/04/19/an-obama-bureaucrats-golden-parachute/


 benefits  as a federal contractor for the Education Department after 

 leaving in July 2010. 

 'Government official plus short-seller equals scandal' 

 The department's then press secretary, Justin Hamilton, was a 

 Democrat who had previously worked with Sloan on political issues. 

 On this one, he argues, Sloan found a scandal where there was none. 

 "The idea was that if you said, 'Government official plus short-seller' 

 [it] equals scandal," Hamilton says. "But the equation is flawed, 

 because there was no hidden connection to short-sellers. There was 

 no conspiracy to do the bidding of short-sellers in order to make a 

 quick buck." 

 To underscore the point: The only connection ever turned up 

 between the two was that Shireman listened into Eisman's 

 presentation to department officials in spring 2010 and sent an 

 email with a minor correction of one figure. 

 Of Shireman, Hamilton says, "I think what you had here is a guy 

 who dedicated his entire career to this issue." (When Hamilton left 

 the Education Department, he became a senior official at an 

 education technology company owned by the  Wall Street Journal  's 

 corporate parent, News Corp.) 

 Still, a drumbeat built. In October 2010,  an influential financial 

 analyst tweeted  that the not-for-profit institute that Shireman had 

https://dailycaller.com/2011/04/19/an-obama-bureaucrats-golden-parachute/
https://twitter.com/Trace_Urdan/status/26102511652
https://twitter.com/Trace_Urdan/status/26102511652


 founded had distributed the final version of the regulation to 

 short-sellers before it was released publicly, suggesting the institute 

 had leaked inside information that could move markets and help 

 them reap huge profits. 

 After the Obama administration announced its policy to curb 

 for-profit schools from piling too much debt on students, the press 

 coverage leaned heavily on the idea of a connection between 

 Shireman and short-sellers, sharply questioning the policy's 

 motivation. The criticism was posted on conservative sites like 

 Breitbart  , liberal outlets like  Huffington Post  and mainstream ones 

 like  Fortune  . 

 The Wall Street Journal  story appeared to fan outrage 

 The Wall Street Journal  would play a singular role. 

 In January 2011, the paper weighed in with  a front-page story on 

 Eisman's activities in Washington  . Letters pointing to the article 

 poured into influential figures in education, including the Education 

 Trust, the American Federation of Teachers, the National Education 

 Association, the American Association of University Professors and 

 the American Association of University Women. The letters cited the 

 Journal  repeatedly and claimed that the investigation was focusing 

 on "stock price manipulation by Shireman and Eisman." 

 Those lengthy letters, ostensibly by dozens of different people, were 

 identical in content and even phrasing. Their senders' identities 

https://www.breitbart.com/politics/2011/02/08/soros-progressive-money-fuels-latest-assault-on-americans-education-and-career-choices/
https://www.huffpost.com/entry/what-transparency-by-the-_b_788308
https://archive.fortune.com/2010/11/02/news/eisman_for_profits.fortune/index.htm
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704637704576082390767952996
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704637704576082390767952996


 could not be verified by the the liberal news site that  first revealed 

 the letter-writing campaign  in 2011, or by NPR this past summer. 

 NPR sent a dozen emails to addresses used to send the letters 

 seeking confirmation or comment; all but one bounced back. 

 Two influential Republican senators — Richard Burr of North 

 Carolina and Tom Coburn of Oklahoma — triggered two formal 

 federal investigations. 

 Largely exonerated, then investigated again 

 The Education Department's inspector general posted its report in 

 June 2012. It determined that sensitive material had been handled 

 appropriately and that there had been no disclosures of key 

 information that was not yet public to interested parties. And the 

 audit also found no problematic leaks ahead of the policy's 

 announcements that could have helped Eisman or others with a 

 financial interest in the specifics. 

 The U.S. Securities and Exchange Commission was brought in to 

 look at Shireman's and his colleagues' potential financial stakes. No 

 education official, including Shireman, was found to have owned 

 any investments aided by the policy, according to the inspector 

 general's later report. 

 The inspector general also investigated the ostensibly illegal benefits 

 Shireman received, at the behest of the late Republican Sen. Mike 

 Enzi of Wyoming. The report found Shireman received about $23 

https://thinkprogress.org/as-subprime-college-industry-ramps-up-lobbying-phony-letters-attack-reform-proponents-429b96fe8e4f/
https://thinkprogress.org/as-subprime-college-industry-ramps-up-lobbying-phony-letters-attack-reform-proponents-429b96fe8e4f/


 worth of life insurance benefits to which he was not entitled. But 

 because Shireman overpaid premiums by more than $45, the 

 government ultimately sent him a two-figure check covering the 

 difference. 

 That report did find, however, that Shireman had emailed six times 

 with people from his previous employer, the policy institute. The 

 fact that those emails occurred was potentially in violation of an 

 Obama administration ethics pledge for executive branch officials to 

 not participate in matters directly involving former employers. 

 Senators Burr and Coburn declared the inspector general's audit 

 insufficient. And the U.S. Justice Department undertook an 

 investigation of Shireman's possible ethical violation in 2012. A 

 private letter to Shireman from the U.S. Attorney's Office for 

 Washington, D.C., said that it was investigating him for potential 

 criminal activity or civil infractions and that he could be personally 

 liable for its findings. 

 His attorneys say it was wildly overblown. "The investigation was 

 trivial, not about material breaches of any rule or statute, and 

 pursued in spite of lack of evidence," Stanley M. Brand, one of 

 Shireman's attorneys, tells NPR. 

 Nothing ever came of the investigation. 

 A scoop or innuendo 



 In spring 2013, the  Journal  learned of the Justice Department's 

 investigation from a subpoena filed to secure records from the 

 institute Shireman had founded. And that triggered the reporting by 

 the  Journal  to which Shireman took  exception. 

 The  Journal  's  ensuing story  in May 2013 appeared unambiguous. 

 Its headline read: "Former Education Official Faces Federal 

 Investigation." The  Journal  's lead reporter on the article, Brody 

 Mullins, has for years mined a rich vein of stories involving 

 lobbyists, lawmakers and other players. His coverage of the culture 

 of money and power in Washington has won awards and explored 

 how information circulates in the nation's capital. 

 The  Journal  reported that federal prosecutors believed Shireman 

 "might have violated executive-branch ethics laws by allegedly 

 discussing sensitive government information" with his former 

 institute. And the article squarely placed the investigation in the 

 context of people potentially illegally trading on inside information. 

 The article mentioned the  inspector general's report  that had 

 wrapped almost a year earlier, but did not reflect that it "found no 

 improper disclosure of sensitive information" — not to short-sellers 

 like Eisman, not to outside groups like Shireman's former institute, 

 not to anyone. 

https://www.wsj.com/articles/SB10001424127887323398204578485411420518702
https://www2.ed.gov/about/offices/list/oig/auditreports/fy2012/a19l0002.pdf


 Enlarge this image 

 A 2013 the Wall Street Journal article suggested Robert Shireman 
 had been under investigation for corruption, without a basis for 
 that claim. In 2019, two  Journal  opinion pieces claimed he had left 
 Washington in a scandal. That claim had to be corrected. 

 Carolyn Fong for NPR 

 "The inquiry underscores how prosecutors are beginning to clamp 

 down on the way Washington handles sensitive government 



 information," the  Journal  article read. The chief counsel of Sloan's 

 organization was quoted warning about Shireman's possible conflict 

 of interest. The article then included a long passage about SEC 

 investigations into alleged insider trading by government officials 

 and investors — leaving the strong impression Shireman's potential 

 misdeeds were analogous. 

 But they weren't. Justice Department documents obtained by 

 Shireman show that prosecutors were focused on his contact with 

 his former employer. 

 Shireman tells NPR he did not pay attention to the article at the 

 time. 

 "It's perplexing," says David Halperin, a liberal lawyer and activist 

 who advocated for reform of the for-profit college industry and who, 

 briefly, legally represented Shireman. "They wrote this thinking they 

 were pursuing a legitimate article. The problem was the story was 

 full of innuendo. It was about what [a scandal] could have been 

 about." 

 Critics held financial ties to for-profit colleges 

 In 2014, Sloan once more  accused Shireman  of "coziness with Wall 

 Street short sellers." She wrote in  The Hill  that he "improperly 

 shar[ed] information with Wall Street investors" — something he 

 already had been exonerated of doing. 

https://www.rollcall.com/2014/07/14/education-official-who-left-under-ethical-cloud-returns-to-washington-commentary/


 Sloan's own financial ties were more clear-cut. Shortly after 

 Shireman left Washington, Sloan had decided to leave Citizens for 

 Responsibility and Ethics in Washington for a job with former 

 Clinton White House lawyer and Democratic lobbyist Lanny Davis. 

 Davis had written a  Huffington Post  piece attacking Eisman and 

 Shireman and another for  The Hill  .  Sloan pulled back from taking 

 the job  when public outcry ensued after Davis acknowledged he had 

 been hired to represent a for-profit college trade group. 

 And so, in 2014, a  conservative outfit called the Center for 

 Consumer Freedom revealed  that Sloan's own group had received 

 $150,000 in 2010 and 2011 from a nonprofit funded by a longtime 

 liberal benefactor named John Sperling.  Sperling, who died in 2014, 

 was the founder of the University of Phoenix  , a giant for-profit 

 university. Sperling had helped fund other liberal groups that had 

 denounced Shireman and the Education Department rules as well. 

 Sloan tells NPR those connections were immaterial to her pursuit of 

 Shireman. "Sperling had been a long-time donor, of course. A major 

 Democratic donor," Sloan tells NPR. "People wanted to find other 

 reasons why we [pursued the Eisman-Shireman connection]. So it 

 had to be the Sperling thing or that it had to be the Lanny Davis 

 thing." 

 Sloan says, "We evaluated it on the merits." 

 Debunked allegations take on a life of their own 

https://www.rollcall.com/2011/01/21/ethics-watchdog-sloan-decides-not-to-leave/
https://www.rollcall.com/2011/01/21/ethics-watchdog-sloan-decides-not-to-leave/
https://www.consumerfreedom.com/press-releases/new-report-implicates-citizens-for-responsibility-and-ethics-in-washington-in-suspected-pay-for-play-scheme/
https://www.consumerfreedom.com/press-releases/new-report-implicates-citizens-for-responsibility-and-ethics-in-washington-in-suspected-pay-for-play-scheme/
https://www.phoenix.edu/about_us/our-roots.html
https://www.phoenix.edu/about_us/our-roots.html


 By the summer 2015, Shireman, intent on clearing his name, filed 

 his own request for all relevant documents from the U.S. Justice 

 Department about the investigation. He shared those documents 

 and others with NPR for this story. 

 It would take years for him to acquire them. In the intervening 

 period, the conventional wisdom had already set in. In 2016, then 

 Rep. Jason Chaffetz, a Utah Republican who was chairman of the 

 House Oversight Committee,  publicly pointed to Shireman  as an 

 example of how the U.S. Education Department had trampled 

 ethics. 

 In 2017, the president of Purdue University, Mitch Daniels, publicly 

 dismissed Shireman as someone who had been "caught consorting 

 with short sellers"  and spoke of the "ongoing investigations into 

 stock manipulation." Daniels, a former Republican governor and 

 George W. Bush White House official, was promoting a plan to enter 

 a joint operating agreement to run the for-profit Kaplan University. 

 Attorneys for the university shrugged off Shireman's claims that 

 those remarks defamed him, in exchanges read by NPR. Shireman 

 says he didn't want to sue and couldn't afford to. He just wanted the 

 remarks rescinded — on the record. He failed. 

https://www.govinfo.gov/content/pkg/CHRG-114hhrg25501/pdf/CHRG-114hhrg25501.pdf
https://web.archive.org/web/20170508163335/http:/www.chronicle.com/blogs/ticker/purdues-faculty-senate-seeks-to-rescind-kaplan-deal/118201
https://web.archive.org/web/20170508163335/http:/www.chronicle.com/blogs/ticker/purdues-faculty-senate-seeks-to-rescind-kaplan-deal/118201


 Robert Shireman says he respects the  Journal  . "I thought they 
 would at least take some kind of corrective action," Shireman says, 
 "And I'm quite surprised that they did kind of less than nothing." 

 Carolyn Fong for NPR 

 In early 2019, the  Wall Street Journal  ran  an editorial  and an op-ed 

 in short succession denouncing Shireman. The editorial said he was 

 "caught playing footsie with a short-seller betting against for-profit 

 colleges." The  op-ed wrongly said  he had been "caught sharing 

 information with a short-seller." 

https://www.wsj.com/articles/the-plot-against-low-income-students-11551485334
https://www.wsj.com/articles/a-successful-school-a-progressive-target-11552688550


 For-profit colleges help fund a Senate critic's campaigns 

 Shireman demanded corrections several weeks later. The  Journal's 

 conservative editorial department — run separately from the 

 newsroom —  corrected the sequence of events  and removed a phrase 

 that said he had been "exiled" from the government. But it kept the 

 false claim that Shireman had been caught sharing information with 

 a short-seller in the column and kept the editorial's line about him 

 playing footsie. 

 Then, this past spring, pro-business activists set up the website 

 College Choice Killers that trashed Shireman and others who 

 worked on the for-profit college loan policy. The  Journal  's article 

 from 2013 was given place of pride. Conservative economist Richard 

 Vedder even compared Shireman to the Taliban. (The site was taken 

 down after Halperin repeatedly challenged its veracity.) 

 At a hearing a few weeks later,  Sen. Burr warned a Biden education 

 nominee  about his past proximity to "potentially unethical conduct 

 at the department under the Obama administration." Burr spoke of 

 emails sent from private accounts in "collaboration with 

 short-sellers on market moving information ... to try to hide the 

 public scrutiny in furtherance of a partisan objective." 

 Burr noted no charges were filed by the Justice Department. He 

 didn't mention Shireman by name, but the senator's spokeswoman 

 confirmed that was whom he was referring to. The nominee had 

 been a senior Education Department official with Shireman and who 

 for several years headed Shireman's former policy institute. 

https://www.wsj.com/articles/corrections-amplifications-11556246445
https://youtu.be/ipG75tQWVno?t=154
https://youtu.be/ipG75tQWVno?t=154


 Like Sloan's former outfit, Burr has his own ties to the for-profit 

 college industry. Burr received more than $47,000 in contributions 

 from the industry toward his  2010  and  2016  Senate bids, according 

 to the campaign watchdog Open Secrets. 

 In late June, disturbed by the College Choice Killers site and Burr's 

 remarks, Shireman emailed reporters and editors at the  Wall Street 

 Journal.  In correspondence he shared with NPR, Shireman asked 

 for corrections on its 2013 article. 

 The fact of the investigation was fair game, he says. But Shireman 

 strenuously objected to the claims of the mishandling of "sensitive" 

 material and the invocation of conflicts of interest and SEC 

 investigations into investors being tipped off. He noted that his 

 departure preceded the announcement of the policy and that he had 

 nothing to do with the logistics of its public release. Furthermore, 

 investigators said they found nothing wrong with the way the 

 department's leadership and staff had handled sensitive information 

 or the policy's release. 

 The Wall Street Journal  responds 

 In late July, Shireman received a reply from Jay Sapsford, the  Wall 

 Street Journal  's deputy Washington bureau chief. 

 In an email reviewed by NPR, Sapsford wrote that the paper and 

 others at the time were covering "how financial actors were seeking 

 information that would give them advantages in trading securities 

https://www.opensecrets.org/industries/recips.php?ind=H5300&cycle=2010&recipdetail=S&mem=Y&sortorder=U
https://www.opensecrets.org/industries/recips.php?ind=H5300&cycle=2016&recipdetail=S&mem=Y&sortorder=U


 and how easily such information flows among agency officials, 

 congressional aides, lobbyists, purveyors of political intelligence and 

 investors themselves." (Through the spokesman, Sapsford and 

 Mullins declined to be interviewed for this story.) 

 Sapsford noted the inspector general report used the word 

 "sensitive" 39 times. "We determined this flow of information to be 

 a useful background to the developments of this story. We stand by 

 that judgment." 

 Shireman points to that response and nearly sputters in incredulity, 

 especially given his respect for the news side of the paper. The 

 inspector general had explicitly exonerated department officials, 

 including Shireman, of sharing sensitive information outside the 

 department. 

 "I thought [  The Wall Street Journal]  would at least take some kind 

 of corrective action," Shireman says, "And I'm quite surprised that 

 they did kind of less than nothing." 

 Melanie Sloan, the former anti-corruption crusader, tells NPR she 

 was right to raise questions about short-sellers' influence on policy, 

 and about Shireman, despite the lack of any serious findings against 

 him. "I don't have feelings about him now," Sloan says. "It's not an 

 issue I thought about for 10 years. I just don't." 

 "In Washington, do people get hurt all the time?" she asks. "Yeah, all 

 the time." 



 2 Fox News commentators resign 
 over Tucker Carlson series on the 
 Jan. 6 siege 

 Updated November 22, 202112:06 PM ET 

 Heard on  Morning Edition 

 DAVID FOLKENFLIK 

 Twitter 

 LISTEN· 3:44 

 3-Minute Listen 

 Add to 

 PLAYLIST 

 ●  Download 
 ●  Embed 
 ●  Transcript 

https://www.npr.org/programs/morning-edition/2021/11/22/1057684407/morning-edition-for-november-22-2021
https://www.npr.org/people/4459112/david-folkenflik
https://www.twitter.com/davidfolkenflik
https://ondemand.npr.org/anon.npr-mp3/npr/me/2021/11/20211122_me_two_fox_news_commentators_resign_over_tucker_carlson_series_on_the_jan_6_siege.mp3?orgId=1&topicId=1020&d=224&p=3&story=1052837157&dl=1&sc=siteplayer&size=3585716&dl=1&aw_0_1st.playerid=siteplayer
https://www.npr.org/transcripts/1052837157


 Fox News host Tucker Carlson's special on the Jan. 6 riot at the U.S. Capitol 
 was the last straw for two network commentators. Stephen Hayes and Jonah 
 Goldberg have resigned. 

 Chip Somodevilla/Getty Images 

 Two longtime conservative Fox News commentators have resigned 

 in protest of what they call a pattern of incendiary and fabricated 

 claims by the network's opinion hosts in support of former President 

 Donald Trump. 

https://www.npr.org/transcripts/1052837157


 In separate interviews with NPR, Stephen Hayes and Jonah 

 Goldberg pointed to a breaking point this month: network star 

 Tucker Carlson's three-part series on the Jan. 6 siege of the U.S. 

 Capitol, which relied on fabrications and conspiracy theories  to 

 exonerate the Trump supporters who participated in the attack. 

 "It's basically saying that the Biden regime is coming after half the 

 country and this is the War on Terror 2.0," Goldberg tells NPR. "It 

 traffics in all manner of innuendo and conspiracy theories that I 

 think legitimately could lead to violence. That for me, and for Steve, 

 was the last straw." 

 Hayes has been a close friend of Fox News political anchor Bret 

 Baier since their college days at DePauw University; both he and 

 Goldberg were mainstays of Baier's  Special Report  after joining the 

 network in 2009.  Together, Hayes and Goldberg co-founded the 

 conservative news site  The  Dispatch  . 

 Article continues after sponsor message 
 According to five people with direct knowledge, the resignations 

 reflect larger tumult within Fox News over Carlson's series  Patriot 

 Purge  and his increasingly strident stances, and over the network's 

 willingness to let its opinion stars make false, paranoid claims 

 against President Biden, his administration and his supporters. 

 Senior Fox News journalists warned network executives 

 Veteran figures on Fox's news side, including political anchors Baier 

 and Chris Wallace, shared their objections with Fox News Media 

https://thedispatch.com/p/why-we-are-leaving-fox-news


 CEO Suzanne Scott and its president of news, Jay Wallace. Those 

 objections rose to Lachlan Murdoch, the chairman and CEO of the 

 network's parent company, Fox Corp. Through a senior 

 spokeswoman, Scott and Wallace declined comment. Murdoch did 

 not return a request for comment through a spokesman. A senior 

 Fox News executive subsequently said the two contributors' 

 contracts would not have been picked up after their scheduled 

 expiration next year. 

 Goldberg says that he had been assured by Fox's news leaders that, 

 as Trump left Washington, D.C., following his election defeat, the 

 network would tamp down on incendiary commentary and claims. 



 Jonah Goldberg and his partner at The Dispatch website, Stephen 
 Hayes, quit their roles as commentators for Fox News after Tucker 
 Carlson's special on the Jan. 6 riot aired. 

 The Washington Post via Getty Images 

 Instead, Goldberg says, the decision by Fox's election analysts to be 

 the first to project that Biden would win Arizona on election night 

 last November led the network's stars, including Carlson, to 

 demonstrate their dedication to Trump and his most adamant fans. 

 And that led Fox's opinion stars to embrace increasingly 



 indefensible positions, Goldberg argues. (Fox News is currently 

 facing  two multibillion-dollar lawsuits  from voting technology 

 companies alleging they were defamed by network hosts and guests 

 who supported Trump's grandiose and false claims of election fraud. 

 Fox has filed motions to dismiss both lawsuits.) 

 Fox News also jettisoned the leaders of its political desk, laid off a 

 bunch of researchers and installed a new opinion hour at 7 p.m., 

 shifting news anchor Martha MacCallum from that time to a less 

 visible midafternoon slot. The news anchor at 11 p.m., Shannon 

 Bream, was pushed back to midnight in favor of Greg Gutfeld's 

 opinion-driven comedy show. All these moves tilted the channel to 

 even more Trump-friendly content, even as its news programs 

 gently tried to correct the record on the 2020 elections and the 

 siege. 

 "It was irresponsible to put that out into the public airwaves" 

 Carlson's series on the Capitol insurrection aired on Fox's paid 

 streaming service, Fox Nation, in early November. 

 "They've begun to fight a new enemy in a new war on terror," 

 Carlson warned his viewers in the first episode. "Not, you should 

 understand, a metaphorical war, but an actual war, soldiers and 

 paramilitary agencies hunting down American citizens." 

 Promotional videos for the series that aired on Fox News late the 

 week before set off loud alarm bells throughout the network. 

https://www.npr.org/2021/05/18/998099249/fox-news-moves-to-have-dominion-voting-systems-lawsuit-dismissed


 "I thought it was irresponsible to put that out into the public 

 airwaves," Hayes says. 

 "The trailer [for the series] basically gave people the impression that 

 the U.S. government was coming after all patriots — half of the 

 country, in the word of one of the protagonists in the piece," he says. 

 "And that the federal government was going to be using the tools 

 and tactics that it used to go after al-Qaida. And that's not 

 happening. That's not true." 

 ANALYSIS 

 'Off the rails': New Tucker Carlson project for Fox 
 embraces conspiracy theories 

 "It's a narrative that's contradicted by certainly the vast collection of 

 legal documents charging those who participated in January 6th, the 

 broad reporting by a wide variety of news outlets on what happened 

https://www.npr.org/sections/analysis/
https://www.npr.org/2021/11/03/1051607945/tucker-carlson-fox-news-insurrection-conspiracy-new-show
https://www.npr.org/2021/11/03/1051607945/tucker-carlson-fox-news-insurrection-conspiracy-new-show


 on January 6th then and in the time since, and contradicted in part 

 by Fox News' own news site and the reporting that people on the 

 news side have done," he said. 

 Asked for comment for this story, Carlson said the departure of the 

 two "will substantially improve the channel." 

 He also mocked the two men for denouncing him for propounding 

 conspiracy theories: "These are two of the only people in the world 

 who still pretend the Iraq War was a good idea," Carlson wrote to 

 NPR. "No one wants to watch commentary that stupid." 

 Carlson declined to comment about the objections of other 

 prominent journalists at the network. 

 News programs distance themselves from Carlson's series on 
 the air 

 Viewers could see Fox's prominent journalists distance themselves 

 from Carlson's series without mentioning his name. 

 On the Friday before the release of  Patriot Purge  ,  Baier aired a 

 segment on the investigation of the insurrection  by veteran national 

 security correspondent Jennifer Griffin. Featured interviews 

 dismissed claims of a "false-flag attack" — that is, violent left-wing 

 activists such as antifa pretending to be Trump fans as they attacked 

 the Capitol. 

https://video.foxnews.com/v/6279428246001#sp=show-clips
https://video.foxnews.com/v/6279428246001#sp=show-clips


 Wallace broadcast an interview on  Fox News Sunday  with Rep. Liz 

 Cheney of Wyoming, one of the chief Republican critics of Trump 

 who's similarly rejecting those false claims. She is one of just two 

 GOP members of the House committee investigating the 

 insurrection at the Capitol. 

 Patriot Purge  relied on known peddlers of unfounded conspiracy 

 theories, people who sought out the company of white supremacists 

 who would not be cited as credible sources by Fox's reporting teams. 

 Goldberg said he and Hayes could no longer tolerate the wild claims 

 beamed, broadcast and streamed on Fox News. 

 "Being a Fox contributor is kind of a brass ring in conservative and 

 right-wing circles, and I was well compensated," Goldberg says. "I'm 

 not looking to be a martyr or ask for pity or any of that kind of stuff. 

 But it's a significant financial hit for sure. And it's also cutting 

 yourself off from a very large audience." 

 "We don't regret the decision. But we found it regrettable that we 

 had to make the decision." 

 Hayes and Goldberg were formerly top editors at  The Weekly 

 Standard  and the  National Review  , respectively. They recently 

 joined forces to found the conservative anti-Trump site The 

 Dispatch  .  Hayes, the outlet's founding CEO and editor, and 

 Goldberg, its editor-in-chief, say the site is intended to appeal to 

 conservatives with commentary and news grounded squarely in fact. 

https://www.foxnews.com/transcript/fox-news-sunday-on-november-7-2021


 "We launched The Dispatch in part to model behavior we thought 

 was increasingly missing on the right, particularly in conservative 

 media," Goldberg says. He says the online magazine is not 

 "beholden to a partisan agenda, not looking to simply monetize 

 dopamine hits by making people angry." 


